zondag 30 maart 2008

Geluk bij ongeluk? Lezing 7

Vast van plan (ik word door al mijn collega's gezien als degene die alles weet van web 2.0, wat natuurlijk niet zo is, maar ik heb het gevoel, dat ik wel één van de weinigen ben, die bewust iets doet met het concept.... komt allen naar ICT-meesters, ik probeer daar de toekomst van het PC-gebruik dankzij web 2 technologie in het heden te plaatsen) om toch minstens één keer naar een presentatie over web 2.0 van collega's te gaan was ik niet op tijd om een plaatsje te veroveren in de handson web 2.0. Mijn volgende alternatief was ook meer dan afgeladen. Ten einde raad naar een presentatie over het verwerven van vaardigheden in Officepakketten gegaan.
Een eyeopener!
Vergeet mijn lovende worden over de audits bij het westerschelde ROC, dit is veel handiger.
Ik ben dan ook zeker van plan om hier wat mee te gaan doen. Maaike ziet erg veel heil in introductiecursussen ICT-vaardigheid voor nieuwe medewerkers. Het vmbo heeft een grote behoefte aan ICT-scholing, maar kampt met een lastige planning wat betreft de scholingsmomenten. Dit kan opgelost worden met deze tools:
Mediaplus levert voor alle officepakketten een mooi en betaal online leersysteem. Voor max 19€ per cursus/apllicatie kan je een instaptoetsdoen, waarna je deficiëncies via een online cursus worden bijgewerkt.
Ideaal voor docenten, die nooit samen een cursus kunnen volgen. En als het wel kan valt de cursus vaak duur uit. Nu voor een vaste prijs een heel jaar lang de mogelijkheid om meer van Word, Excel en Access te leren: thuis of op school.
Ik verwacht (de stroom viel uit tijdens de presentatie) dat echte digibeten even op gang gebracht moeten worden en misschien een tutor nodig hebben. Maar voor mensen die al enigszins vaardig zijn met internet is dit de kans om in je eigen Word, Excel of Access oefeningen te maken en handiger te worden in die programma's. De lessen zijn ruim voorzien van bijna 20 uur aan videofilmpjes, dus de moeite waard om eens een proefles aan te vragen bij het b edrijf "office&learning" ik heb dat al gedaan en zal bij een positieve ervaring zeker proberen om komend jaar medewerkers van het rocva te laten scholen!

Geen opmerkingen: