maandag 10 maart 2008

ICT competenties en wet BIO

(21ste eeuws onderwijstalent) = (ICT-competent!)
Internationaal en nationaal onderzoek toont aan dat de ict-competenties van de gemiddelde docent achterblijven bij die van leerlingen. Dit remt de vaart in onderwijsinnovatie die ict nodig heeft om kwalitatieve en efficiëntie doelen te halen.
We hebben het dan vanzelfsprekend over ict-vaardigheden en ict-toepassingskennis in een educatieve context: organiseren en begeleiden van leren m.b.v. een ELO, content arrangeren, web 2.0 toepassingen integreren in opdrachten en werkwijzen, communiceren in virtual communities, inzetten van serious games, werken met een e-portfolio, enz. Dit zijn competenties waaraan leerkrachten moeten voldoen op grond van de 'Wet op de Beroepen in het Onderwijs' (wet BIO). School voor de Toekomst heeft samen met Kennisnet het initiatief genomen om in kaart te brengen welke ict-competenties al beschreven zijn en vooral welke oplossingen voor het ontwikkelen en onderhouden van die competenties (al) succesvol zijn, specifiek in de mbo-sector. Dit geschiedt in de vorm van een kenniskring, welke al drie keer bijéén is gekomen (klik hier voor het blog). Op de Conferentie voor Onderwijsvernieuwing & ICT op 26 en 27 maart 2008 wil men in het bijzonder de aandacht hierop vestigen. Lees meer hierover in de aankondiging van deze Workshop: (21ste eeuws onderwijstalent) = (ICT-competent!).

Geen opmerkingen: